Waarom kiezen voor linkbuilding?

Linkbuilding is erg belangrijk in het verkrijgen van een goede positie in zoekmachines. Sterke links zijn onmisbaar voor zoekmachine optimalisatie. Linkbuilding staat in het teken van het verkrijgen van backlinks op websites van derden. Deze backlinks kunnen op diverse manier worden verkregen. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking met een bedrijf uit dezelfde branche, een bedrijf die gebruik wil maken van jouw unieke content of misschien wel omdat je een bedrijf betaald om een backlink te ontvangen. Allemaal manieren om ervoor te zorgen dat je autoriteit opbouwt en werkt aan een betere positie in belangrijke zoekmachines. 

Hoe het algoritme van Google precies werkt is een groot geheim, maar bekend is wel dat backlinks er een grote rol in spelen. De meeste SEO-specialisten zijn het erover eens dat externe links een bijzonder grote rol spelen in het verkrijgen van een goede positie in zoekmachines. Echter is het verkrijgen van kwalitatieve externe links wel cruciaal. In deze blog vertellen we waarom. 

Wat zijn kwalitatieve links?

Het zomaar linken van een aantal startpagina’s naar jouw website kunnen we niet beschouwen als waardevolle backlinks. De kwaliteit wordt voornamelijk bepaald aan de hand van hoe relevant de links zijn met betrekking tot jouw website. Ook het websitebezoek van de desbetreffende website kan belangrijk zijn. Een website met heel erg veel bezoekers die regelmatig terugkeren, is bijvoorbeeld veel relevanter voor jouw website dan een website die slechts een aantal bezoekers heeft. Ook het aantal backlinks naar jouw website afkomstig van de desbetreffende websites speelt een rol. Als een website helemaal volstaat met links naar jouw website, kan een zoekmachine dit beschouwen als fraude en niet relevant. Het is daarom goed om overzicht te houden op waar backlinks vandaan komen en of ze daadwerkelijk relevant zijn. 

Kost linkbuilding veel tijd?

Linkbuilding vraagt doorzettingsvermogen en discipline. Het is voor veel bedrijven en organisaties een uitdaging. Het kost relatief veel tijd om een positie te verkrijgen op voor jou belangrijke zoekopdrachten. Dit kan soms zelfs maanden duren, afhankelijk van jouw strategie en de bijbehorende concurrentie. Het kan leiden tot het schrijven van erg veel artikelen, veel mislukte contactpogingen met bedrijven binnen dezelfde branche en het maken van unieke en goede content, wat tijdrovend kan zijn. Dit neemt niet weg dat het heel erg belangrijk kan zijn. Het kan namelijk heel veel bezoekers en omzet met zich meebrengen. Daarom is voor bedrijven zeer raadzaam om hier veel aandacht aan te besteden. Ook is er tegenwoordig de mogelijkheid om deze taken uit te besteden. Bedrijven hebben tenslotte niet altijd de tijd om hier de focus op te leggen.

You May Also Like